Tết Trung Thu - Vietnamský dětský den 2015

Možná si říkáte, že jsem nějak pozadu, že dětský den je přece 1. června. Máte pravdu, tento článek přináším o něco později, ale ne o tolik, kolik si myslíte. Vietnamský dětský den (nebo také "svátek podzimu") se slaví 15.den osmého měsíce lunárního kalendáře, tedy tento rok nám to připadlo na neděli 27.9. A díky docela početné vietnamské komunitě se i u nás v ČR přes celý víkend pořádaly oslavy snad v každém větším městě.



V Ostravě se oslava dětského dne pořádala večer v sobotu, od sedmi hodin. Já tam přišla o pár hodin dříve, protože jsem ještě pomáhala s přípravou. K dětskému dni neodmyslitelně patří měsíční koláčky (Bánh Trung Thu) - malé, asi 10cm velké, kulaté či hranaté koláčky, které mohou být naplněni jak sladkou, tak slanou náplní.


Program trval i s přestávkou na večeři asi do 22:00 a oslavy se mohlo zúčastnit pár stovek lidí. Nevím, nemám odhad, no prostě plný sál Vietnamců, mezi nimi dvě Češky - já a jedna asi osmiletá holčička. Různé skupiny dětí měly připravený program: některé tancovaly, pár dětí zpívalo, hrálo na kytaru nebo na klavír... Dalším bodem programu byly soutěže, třeba i takové klasiky jako závody ve skákání v pytlích, přetahování či skákání přes švihadlo. A nakonec na pódium byli vyvoláváni ti, kterým se v tomto roce něco povedlo - třeba ti, co měli ve škole samé jedničky, vyhráli v nějaké soutěži, udělali maturitu, dostali se na nějakou školu,... Všichni dostali zarámovaný diplom, obálku s penězi a někteří ještě nějaké drobné dárečky. Mimo jiné jsem na samý konec na pódium šla i já - za to, že jsem se ve školním roce 2014/2015 účastnila hodin vietnamštiny :-D.


Oslava Tết Trung Thu je pro Vietnamce druhá nejdůležitější oslava hned po oslavě nového lunárního roku. Ve vietnamských ulicích se tančí lví tance múa sư tử a večer dospělí i děti zapalují lampiony (které mají nejčastěji tvar hvězd nebo motýlů) a pořádají se lampionové průvody.



Zde se můžete podívat na nějaké další fotky z oslavy Tết Trung Thu:

v Ostravě:

v Praze:

v Brně:

v Plzni:

v Teplicích:

ve Zlíně:




O slavnosti Tết a o lunárním roku :


Další články, které by vás mohly zajímat:






Zdroje a další informace:

Komentáře

Oblíbené příspěvky