Zkažené maso, zkažené ovoce, zkažené děti

Prý je dnes už zkažené úplně všechno. Jídlo v supermarketech, vzduch, který dýcháme, lidé kolem nás. A děti. Ty jsou prý zkažené úplně nejvíc.

"Když já jsem byla v jejich věku, hrála jsem si s barbínkama, a ony se ve dvanácti letech líčí!"
"Když mi bylo stejně jako jim, běhal jsem po venku a lezl po stromě, a ony sedí u počítače!"
"Už i můj šestiletý bratranec sedí u počítače, zatímco já jsem v jeho věku uměl vykuchat slípku!"
"Tohle bych si já k staršímu člověku nikdy nedovolil!"
"Takové malé to je a už to má cigaretu v puse!"
"Já v deseti nevěděla, jak jsem přišla na svět, a dnešní desetiletí už vědí o sexu více než dospělí!"

Člověk má pocit, že jsou děti jiné. Já si však nemyslím, že by se mentalita dětí nějak změnila. Spíš už žijí v trochu jiném světě.


1. "Když já jsem byla v jejich věku, hrála jsem si s barbínkama, a ony se ve dvanácti letech líčí!"
Nevím, kdy jsem poprvé vyšla ven nalíčená, pravda, že ve dvanácti to nebylo. Nebylo to asi ani ve třinácti. Na základní školu jsem se šminkami nemohla, protože jinak by si mě zástupkyně ředitele vzala na záchod a obličej by mi mýdlem důkladně umyla. Možná jsem si nehrála s barbínkama, s plyšákama ale rozhodně. Dnešní dvanáctileté slečny už se většinou líčí. Asi není nejlepší, že si člověk snadno splete dvanáctiletou holku s osmnáctiletou, ale neviděla bych to zase tak tragicky. Každá slečna se chce líbit, a dvanáct je dost citvlivý věk. Když si koupíte časopis určený pro tuto věkovou kategorii, pak už z obálky na vás zírá namalovaná holka. V časopisu pak najdete tisíce návodů na to, jak se líčit a jak zhubnout. A spousta slečen se v tomto období začne svým zevnějškem trápit - a tím myslím opravdu trápit. A pokud se tím, že se nalíčí, této slečně zvedne sebevědomí a bude si připadat pěkná, pak proč ne. Upřímně si myslím, že i ona pak přijde domů a ty bárbínky si vytáhne, jen to nepřizná okolí. A upřímně si myslím, že až ji přejde tohle období, třeba za pár let, tak znova zváží, zda líčení potřebuje a často to pak velmi omezí.

2. "Když mi bylo stejně jako jim, běhal jsem po venku a lezl po stromě, a ony sedí u počítače!"; "Už i můj šestiletý bratranec sedí u počítače, zatímco já jsem v jeho věku uměl vykuchat slepici!"
Myslím, že i dnešní děti chodí ven, a pokud narazí na strom (což je v městě dost obtížné), tak si na něj vylezou. A že sedí u počítače? Sedí. A je to tak špatné? My zase seděli u videoher, což mi lepší nepřipadá, jiní zase seděli u televize, což také není o moc lepší. Ale je ten počítač opravdu tak špatný? Myslím, že pokud tomu rodiče dají nějaký řád a určí jasné pravidla, tak to zase tak špatné není. Je to způsob, jak se dítě zabaví a také se tím něco naučí. Kdo dnes neumí s počítačem, nachází práci dosti špatně. Pokud má dítě počítač doma a občas na něj může, získá kladný vztah k výpočetní technice a nebude se bát, jako například naši rodiče, na něco kliknout. Když potom budou pracovat s počítačem ve škole, budou mít oproti těm, co mají počítač zakázaný, značnou výhodu. A že my v jejich věku uměli jiné věci? Uměli, protože jsme je potřebovali. Dnešní děti nebudou potřebovat "kuchat slepice", budou potřebovat umět s počítačem. A budou potřebovat úplně jiné věci.

3. "Tohle bych si já k staršímu člověku nikdy nedovolil!"
Já možná ne. Vy možná taky ne. Ale vzpomeňte si na děti, které jsme jako děti potkávali. Na zastávkách autobusů, na lavičkách v parku, ve školách. Opravdu tam nebyl nikdo, kdo by si "to" klidně dovolil? To mezi nimi opravdu nebyl žádný nevychovaný spratek? Jistěže byl. V každé generaci jsou nevychovaní spratci. Nemyslím si, že jich je nyní znatelně víc, jen si jich více všímáme. Ale i v dnešní generaci dětí je většina slušně vychovaných.

4. "Takové malé to je a už to má cigaretu v puse!"
Ruku na srdce, kolik kouřilo vašich spolužáků ze základní školy? Kolik spolužáků se už ve třetí třídě chlubilo, že kouřili za školou? Vážně si myslíte, že dříve měly děti k cigaretám odpor? Tady jde jenom o to, jestli se k cigaretám dostanou. Když se k cigeretě v partě dětí dostane desetiletý kluk, vykouří ji. Pokud by se v partě dětí dostal desetiletý kluk k cigaretě před padesáti lety, vykouřil by ji zrovna tak. Není to o tom, že by děti byly hloupější, děti jsou pořád stejné. Jen nyní kolem sebe mají více lákadel, v dnešní době se k zakázaným věcem dostanou snadněji. A zakázané ovoce nejlépe chutná. A stejně tak chutnalo i kdysi.

5. "Já v deseti nevěděla, jak jsem přišla na svět, a dnešní desetiletí už vědí o sexu více než dospělí!"
A to je špatné, že jsou dnešní děti více informované? Není lepší, když dostanou správné a pravdivé informace brzy, než aby se takové věci dozvídaly z nějakých "mýtů" od stejně starých spolužáků? A z dvojsmyslných reklam v televizi? Já myslím, že je dobře, že jsou tyto informace tak dostupné, mladí lidé alespoň nemají v hlavě maglajz. A nemyslím si, že informovanost v téhle oblasti přispívá tomu, že děti začínají žít pohlavním životem brzy, v minulosti mívaly ženy děti mnohem dříve. Spíš si myslím, že se takhle alespoň dozvědí o antikoncepci, dozvědí se o tom, že existují různé pohlavní choroby a tak. A dokáže se bránit, kdyby bylo zneužíváno. Rozumné dítě si na určité věci počká - a je jedno, jestli nyní nebo kdysi. A že o těchto "určitých věcech" vědí? Tak ať vědí.


Ne, nemyslím si, že jsou dnešní děti zkaženější. Jen mají jiné prostředky a jiné možnosti. To však neznamená, že když jsou jiné, tak jsou automaticky špatné. Je jen na rodičích, jestli své děti dokážou vést správným směrem tak, aby měli čisté svědomí a vychovali z nich čestné a rozumné lidi. A správný směr nemusí být vždy ten, který byl správný před několika lety.

Komentáře

Oblíbené příspěvky