Rasistické reklamy

... aneb Kam zmizel smysl pro humor?

Nedávno T-Mobile musel stáhnout z vysílání svou reklamu, protože prý uráží Poláky a je "rasistická a xenofobní". Podobný humbuk se vytvořil i kolem reklamy, kde byla Slovenka označena za krávu. Tak jsem se rozhodla trochu své pocity z těchto reklam popsat a povzpomínala jsem i na spoty, které jsem viděla, které se kvůli "rasismu a xenofobii" do televize ani nedostaly.

Ilustrační obrázek, reklama na Old Spice


Možná jste o reklamě, kde herec Ivan Trojan běží na běžkách a potká Poláka převlečeného za stromeček, už slyšeli.


T-Mobile musel reklamu z vysílání stáhnout a stáhnul ji i ze svého kanálu na youtube, proto zde dávám "neoficiální" odkaz, tak to máte i s polskými titulky. Doufám, že i tento odkaz nebude smazán. Přijde vám to urážející a nebo vtipné?

Kdo chce, může se podívat i na pokračování:



T-Mobile si ale vystřelil i z Vietnamců:


Opět musím poznamenat, že mi to prostě opravdu nepřijde urážlivé. A co tak vnímám reakce Vietnamců kolem sebe, tak i jim tahle reklama přijde vtipná. Hlášku "Nejlépší cenýý mamé táády" už parodují i samotní Vietnamci.


Slováky zase prý uráží reklama na restauraci Máneska:


A to mi tedy řekněte, čím to uráží Slováky? Ta holka je "kráva" proto, že hodně mluví, a proto, co říká. Ne přece proto, jakým jazykem mluví a jaké je národnosti. Při prvním shlédnutím té reklamy mě vlastně ani nenapadlo, že je to nějak "mířené proti Slovákům", vůbec jsem se nesoustředila na to, že herečka mluví slovensky. Přijde mi, že už se "rasismus a xenofobie" hledá snad úplně ve všem.


Možná, že byste chtěli oponovat, že nejsem ani Polka, ani Slovenka, takže to nemůžu chápat. To je možná pravda. Ale pamatujete na reklamu na Slovenskou spořitelnu, která před nějakou dobou "urážela" Čechy?


A víte co? Mně se i tahle reklama líbí. Jsem Češka a přesto mi tohle nevadí, přesto se u toho zasměju. Vždyť je to jen legrace, není to nijak nebezpečné. Copak si už nedokážeme udělat srandu ani sami ze sebe?


Nakonec pro vás mám reklamu, která by se díky sloganu "Coloured is better" už za rasistickou trochu považovat dala. Nicméně pořád v tom nevidím nějaký zlý úmysl - pořád si myslím, že je na první pohled jasné, že to nemá nikoho urážet, ale že si tvůrci snad dělají legraci i dokonce ze samotného rasismu:




Nemyslím si, že jsou tyto reklamy myšleny nějak špatně. Myslím si, že lidé, kteří tyto spoty považují za rasistické, podle mě nikdy nezažili opravdový rasismus a vůbec neví, co to vlastně znamená. Proč si prostě občas neudělat legraci sami ze sebe? Proč se bereme tak strašně vážně? Proč si nemůžeme udělat legraci i z barvy kůže, z národnosti, z předsudků nebo ze zvyků? Proč se z tohoto tématu stává tabu?


Další články, které by vás mohly zajímat:


A co si o takových reklamách myslíte vy?
Uráží vás to? Nebo to považujete za legraci?

Komentáře

Oblíbené příspěvky