Prvních 15 dílů Střípků z Vietnamu - rekapitulace

Taky máte pocit, že čas plyne strašně rychle? Už je to přes rok, co jsem se vrátila z Vietnamu. Spousta zážitků je ale přesto velmi silných a pořád jsem Vietnamem inspirována. A tak se mi za ten rok povedlo vydat již patnáct dílů Střípků z Vietnamu. Pro ty, kteří nejsou pravidelnými čtenáři mého blogu, připomínám, že Střípky z Vietnamu nejsou žádným smyšleným příběhem, ale jsou to mé skutečné zápisky a postřehy z cesty po Vietnamu - a v každém dílu tohoto seriálu se zabývám jedním tématem. Pojďme si to trošku zrekapitulovat.




Jako první jsem vydala dvacetiminutové video, kde jsou zachyceny mé nejsilnější zážitky. Strašně ráda se na to video dívám a vzpomínám. A myslím, že jsem na něm v několika scénách dobře zachytila prostředí, ve kterém tamní lidé žijí. A také to, jak žijí. To pro mě byla asi jedna z nejpřínosnějších informací, které jsem si z Vietnamu přivezla.

V prvním dílu jsem se rozhodla věnovat soukromí (nebo spíše nesoukromí) života ve Vietnamu. Popisovala jsem, jak je pro Evropana těžké zvyknout si na každodenní ruch a na to, že se vás Vietnamci ptají i na věci, které často nechcete zodpovídat ani sami sobě. Dále jsem popisovala, jak jsou vlastně Vietnamci vůči sobě otevření.

V druhém díle jsem se zabývala náboženstvím. Vysvětlovala jsem, čemu tady lidé věři a jak se to dotýká jejich každodenních životů. Také jsem psala, jaké pagody a chrámy jsem navštívila.

Ve třetím díle jsem popisovala zdravotnický systém ve Vietnamu a taky jsem se snažila objasnit, proč si myslím, že Vietnamci nebývají tak často nemocní - jak o sebe a o své zdraví pečují.

V tomto díle jsem se rozhodla zabývat se jedním z nejoblíbenějších témat, a to láskou. Psala jsem, jak vztahy vnímají ve Vietnamu, kdy spolu mohou začít dva mladí lidé chodit a co to pro ně vlastně znamená. Psala jsem i o předmanželském sexu a celkově o tom, jak jsou mladé páry vnímány ve městech a jak na vesnicích.

Když už jsme v předešlém díle probrali lásku, bylo na čase probrat i rodinu. Psala jsem, jaké rozdíly jsou mezi vnímáním úzké rodiny ve Vietnamu a v ČR. Také jsem se snažila vysvětlit, jak se vlastně lidé oslovují a taky jsem se chvíli zabývala tím, že starší členové rodiny jsou ve Vietnamu považováni za velmi moudré.

V šestém díle Střípků z Vietnamu jsem se rozepsala o tom, jací jsou ve Vietnamu lidé. Jak je to s jejich uzavřeností, jestli jsou obecně šťastnější nebo nešťastnější, než my. A také o tom, s jakými lidmi jsem se setkala já.

V sedmém díle jsem se věnovala dalšímu velmi oblíbenému tématu, a to jídlu. Popsala jsem, jak Vietnamci stolují, a taky jsem popsala, co všechno jsem ve Vietnamu jedla já. Udělala jsem i jakýsi žebříček jídel, které mi chutnaly nejvíce a a které nejméně.

Pokud je pro Vietnam něco opravdu typické, tak je to jejich "šílená" doprava. Další díl jsem tedy věnovala dopravě. Tento díl jsem obohatila nejenom o fotky a zápisky z deníku, ale použila jsem i své vlastní video z mého přecházení přes cestu ve Vietnamu.

V devátém díle jsem se věnovala už o trochu méně populárnímu tématu - stáří a stárnutí. Popisovala jsem, jak se zde chovají starší lidé a jak se k nim chovají ti mladší.

V destátém dílu Střípků z Vietnamu jsem popisovala běžný život průměrného Vietnamce. Opět jsem se snažila popsat rozdíly života ve Vietnamu a života v ČR.

Jedenáctý díl jsem věnovala tématu krásy a vzhledu. Vysvětlovala jsem, jaké jsou rozdíly mezi vnímáním krásy ve Vietnamu a v Evropě - a celkově jsem se snažila vysvětlit, co ve Vietnamu považují za krásné.

Se dvanáctým dílem Střípků z Vietnamu mi muselo pár lidí pomoct. Psala jsem tedy o škole a vzdělávacím systému. S tímto tématem mi pomohli lidé, kteří vietnamský vzdělávací systém zažili a nebo stále zažívají. Popisovala jsem, jak probíhá běžný školní den ve Vietnamu, a nebo například to, které předměty Vietnamci považují za najdůležitější.

V tomto díle jsem se zabývala tím, jak se Vietnamci ve volném čase baví. A že se umí bavit!

Dalším tématem bylo počasí. Psala jsem, jaké klimatické podmínky ve Vietnamu panují a jak se s tím místní lidé vyrovnávají.

Patnáctý díl Střípků z Vietnamu jsem věnovala oblékání. Ukázala jsem, jak vypadá tradiční vietnamský oděv, který se nosí na různé slavnosti, ale také jsem popisovala, jak chodí oblečení Vietnamci v běžném dnu.



Mimo Střípky z Vietnamu vyšly ještě následující články:

Článek, ve kterém popisuju své úplně první dojmy z Vietnamu, hned po příjezdu z Vietnamu.

Popisovala jsem, jak fungují vietnamská jména, kolik jmen Vietnamci mají, co pro ně znamenají a taky jsem se snažila popsat, jak lidé ke svým jménům přicházejí.

V tomto článku jsem se se snažila nejenom podat návod na to, jak jíst hůlkami, ale také jsem se snažila popsat, jak Vietnamci stolují a čemu se při stolování s nimi vyvarovat.

V článku o exotickém ovoci jsem probrala to nejzákladnější vietnamské ovoce; popsala jsem, která část těchto ovocí se jí, jak je oloupat a jak chutnají.

O tento článek mě požádali na asianstyle, a tak jsem pro ně napsala, jak to v takovém česko-vietnamském páru chodí, jaké takový pár musí překonat překážky a o tom, v čem je takový vztah jiný - a v čem naopak úplně stejný jako jiné partnerské vztahy.

Článek o mé první slavnosti Tết, které jsem se účastnila.

V tomto článku píšu nejenom o svém stesku, ale taky jsem zde vypsala ty nejvtipnější historky z Vietnamu, které jsem zažila. Stejně tak je tady spousta nostalgie.



Musím se přiznat, že mě psaní Střípků z Vietnamu (a celkově článků spojených s vietnamskou tématikou) hrozně baví. Vždy se při psaní vrátím do těch krásných vzpomínek a opravdu se dá říct, že tím žiju. Je super si pročítat starý cestovatelský deník, je super prohrabávat se tím množstvím fotek a u toho vzpomínat. Jsem nadšená, když můžu o nějakém tématu takto povídat.

A s tím souvisí další věc. Vyšlo už 15 dílů Střípků z Vietnamu, tedy jsem rozebírala už 15 témat. A ptám se - co dál? Napadá vás další téma, o kterém byste si chtěli přečíst další díl Střípků z Vietnamu? Podělte se v komentářích! Za každý, úplně každý návrh budu moc vděčná! A samozřejmě při napsání tohoto tématu v úvodu uvedu, kdo toto téma navrhl (včetně odkazu). Takže to můžete brát i jako jakousi formu reklamy na váš blog/internetové stránky. Mám v plánu ještě tyto následující témata: Akce a oslavy, Pověry a pověrčivost, Peníze. Co dál?




A co byste dál chtěli číst vy?

Komentáře

Oblíbené příspěvky