Studium v zahraničí (2)

Přináším druhou část rozhovoru o studiu v zahraničí. První část si můžete přečíst ZDE:).

Předpokládám, že vysokoškolské vzdělání v Anglii něco stojí. Kolik platíš za jeden semestr? Máš v tom zahrnuté i ubytování? Funguje na tvé univerzitě nějaký systém sociálních, ubytovacích a prospěchových stipendií?
Anglie je "trošku" dražší, no... Můžu být opravdu ráda, že mám tak skvělé rodiče, kteří mi umožnili se tady dostat:). Platím školné za celý rok a vzhledem k tomu, že jsme v Evropské unii, tak platím domácí školné, což je něco přes 3 000 liber ročně. Mezinárodní (mimo EU) studenti platí něco přes 10 000 liber. Na příští rok bylo uzákoněno zvýšení školného na 9 000 pro domácí studenty, ale naštěstí se to na mě, jakožto na již současného studenta, nevztahuje. Ubytování i s účty za vodu elektřinu internet a jiné mě stojí taky kolem 3 000 liber na rok. Stipendia se většinou vztahují pouze na domácí UK studenty, takže v tomhle si moc vybírat nemůžu =(. Pro studenty, kteří chtějí studovat, ale nemají tolik peněz, je tady celkem dobře zavedený systém půjček, které studenti splácejí až po promoci, když si už vydělávají. Jsou tady také nějaké možnosti malých "dotací", ale zatím jsem nebyla schopna jich pořádně využít.


Získáš, až dostuduješ, nějaký titul? Jaký? Jak dlouho musíš pro dosažení tohoto titulu studovat?
Bakalář se dostává po 3 letech a poslední, čtvrtý rok, je studium na magistra (Masters degree). Nazývá se to Msci titul -asi je to takový druh "rychlostudia", normálně se učí na magistra 2 roky. Tady je jeden rok zahrnut do 3 let studia na bakaláře. Snad to dává nějaký smysl=D.

Kde se chceš nakonec usadit? Budeš chtít zůstat v Anglii, vrátíš se do Česka a nebo zkusíš štěstí v Číně? Čím se vlastně budeš chtít živit?
Kde se ocitnu v budoucnosti, to zatím nemám ponětí, ale pravděpodobně to bude cizina. Ne, že bych Česko neměla ráda, ale přece jenom jsou možnosti v cizině lepší a navíc tím, že studuji v angličtině, bylo by pro mě pravděpodobně težší všechny své znalosti převést do jiného jazyka (myslím tím různé odborné výrazy atd.). Uvidíme jaké možnosti přijdou, ale určitě se nebráním ani Číně, ani Anglii. Asi bych se raději viděla v Evropě, ale třeba si Čínu příští rok tak zamiluju, že se mi tam nějakou dobu bude chtít pobýt, kdo ví:).

Co přesně bude moje povolání o tom taky ještě nemám jasnou představu, ale asi bych se viděla v nějakém mezinárodním prostředí, možná management, něco kreativního a spojeného s cestováním. Well, myslím, že je toho hodně. Rozhodně něco, co mě bude bavit. Ale toho, co mě baví, je také hodně, takže uvidíme:).

V čem ti Angličané připadají jiní než Češi? Je něco, co se ti na jejich zvycích či chování nelíbí a naopak?
No, pokud se zaměřím na studentky, tak ty jsou schopné vylézt večer v minusukni nebo v minišatičkách a bez kabátu - rozhodně vědí, jak se upravit, když jde o "going out" :). (Moje pozn.: Já trochu nechápu, jak to dokážou zvládnout bez toho, aniž by chytly zápal plic. Když jsme byly večer v klubu, byly jsme tam jediné exotky v ryflích, zahalenýma nohama a zahaleným dekoltem - podotýkám, že byl únor). Ale jinak mi nic tak zvláštního nepřipadá, líbí se mi, že jsou tady všichni moc přátelští:).

Neřekla bych, že se tady lidé chovají nějak jinak, teda až na chození po levé straně=D. Ne řekla bych, že je to spíš o lidech, než o národnosti. Jen jedna maličkost mě deprimuje a to jsou dva kohoutky v koupelně=D. Ale na druhou stranu, je to přece jenom jejich zvyk, tak co:). (Moje pozn.: Jeden kohoutek s horkou vodou a jeden kohoutek s ledovou vodou člověku přijde jako zajímavost - ale jen do té doby, co si chce umýt obličej vlažnou vodou. Na to, aby se neopařil a ani se nemyl v ledové, potřebuje určitou praxi:-D).
Jaké věci v Anglii neseženeš? Je něco, co ti tam chybí?
Tak to bysme tady mohli být dlouho=D. Rozhodně mi tady chybí pravý kmínový chleba - ten jejich toastový chleba, který nazývají bread mi leze krkem=D. Dále strouhanka, knedlíky a spousta dalších věcí. Ale na druhou stranu mají tady výborné muffins and scones:). Řekla bych, že každá země má svoje specialitky, které jinde v cizině neznají, ale člověk si vždycky umí nějak poradit, když je opravdu chce. Taky mi někdy přijde, že oproti nám tady mají strašně malý výběr potravin, skoro všechno je balené a takové "oddělení salámů a sýrů" jako je třeba v hypernově nebo globusu tu težko najdete.

Jinak to, co mi tady nejvíc chybí, jsou moji přátelé a rodiče! ...velice nedostatkové zboží=P. (Moje pozn.: áno, to je to, co jsem chtěla slyšet:-D)

Kdyby ses mohla znovu rozhodnout o tom, co budeš studovat, rozhodla by ses stejně?
Nic bych neměnila:)! Zbožňuju to tady, všechny spolužáky, spolubydlící, spoluhráčky, které jsem poznala, ... Za nic bych je nevyměnila a i po té akademické stránce si to tady nemůžu vynachválit:). Ano, je hromada oborů, které by bylo zajímavé studovat, hromada věcí, které bych chtěla zkusit, ale neměnila bych. A vždycky si přece můžu přibrat nějaký ten kroužek navíc:).


Domi, moc děkuji za to, že sis našla čas na zodpovězení otázek:). Těším se, až přijedeš. Jsou přátelství, které se rozpadnou, když se musí řešit vzdálenost 20ti kilometrů. Je krásné, když vím, že mám jistotu, že to naše se nemůže rozpadnout ani když nás bude dělit těch kilometrů 20 000. Lidé jako jsi ty se nepotkávají každý den. Proto jsem ráda, že jsem tě poznala:). Přeji hodně štěstí, ať ti vyjde v životě vše, co jen budeš chtít. A ať už budeš v ČR, v Anglii, v Číně a nebo kdekoli jinde - vždycky ti budu držet palce:).

Komentáře

Oblíbené příspěvky