Víra

Já vím, pouštím se do otázky, do které bych neměla, protože se vydávám na hodně tenký led. Proto vám chci zdůraznit pár věcí - to, co se dále dočtete, je pouze můj názor a můj pohled na věc. Nic víc, nic míň. Neříkám, že musím mít na 100% pravdu, protože to prostě vědět nemůžu. Nikomu nic nevnucuji a ani se nesnažím někoho napadat či snižovat jeho názor. Píšu pouze to, co si o daném tématu myslím já. Proto si komentáře typu "Budu doufat, že jednou dojdeš k tomu, že..." a "Nechci tě ovlivňovat, ale..." a "Budu se za tebe modlit ať..." nechte pro sebe. Jen mě tím vytočíte. Já o žádné modlení se za mě či něco podobného nestojím, protože tomu prostě nevěřím. Pokud vám pomáhá se pro něco modlit, dělejte to. Ale na mě to, prosím, neaplikujte.

Dobrá tedy, asi jste už pochopili, že jsem nevěřící. I když - jak se to vezme. Já jsem věřící, jen nevěřím v křesťanského boha. Stejně tak nevěřím v žádného jiného boha. Možná jsou mi trošku blíže východní "náboženské" směry. Ty však nejde s ostatními směry srovnávat, protože se spíš jedná o filozofii - často tady vůbec žádný bůh nefiguruje. Ale i tak se můžu nazvat věřící. Něčemu věří každý. Nikdo nevíme. I člověk, který věří, že po smrti nastane jen nekonečně dlouhá tma, tomu věří. Ve skutečnosti neví, zda ta tma opravdu nastane.



Čemu tedy věřím? Věřím v přírodu a v přírodní zákony. Nenechte se zmást - to neznamená pouze v Darwinovu teorii. Té věřím, ale rozhodně to tím pro mě nekončí. Věřím tomu, že příroda (nebo dejmte tomu vesmír) ví, co dělá, že se všechno děje z nějakého důvodu.

Když má ptáček úzký zobáček, tak ho má proto, aby se mu lépe pil nektar. Když ho má silný, tak ho má takový proto, aby se mu lépe louskaly oříšky, které žere. A není to jen tak jednoduché, jak to vypadá. Křesťané často odsuzují například homosexuály. Ale vždyť homosexualita se vyskytuje i v přírodě - a nejvíce ve společenství zvířat, která žijí ve velkých skupinách (což splňujeme, ne?). Například u tučňáků je homosexualita procentuálně největší. A vůbec není bezdůvodná. Často se stane, že malý tučnáček ztratí oba rodiče a umřel by. Proto mezi tučňáky existují i homosexuální páry, které nemohou mít vlastní potomky - ale protože mateřský cit mají stejně velký, tak pravidelně obcházejí okolí a hledají opuštěná mláďata, o které se následně postarají. Příroda věděla, proč homosexuály stvořila. Prostě proto, že někdy je více dětí než rodičů, kteří jsou schopni se o ně postarat. Proč se do toho přírodě sereme a proč v naši zemi není možné, aby si homosexuální pár adoptoval dítě - i když dětské domovy praskají ve švech, to nechápu, ale rozhodně si nemyslím, že je to správné.

Abychom se posunuli dále. Pokud budu uvažovat, že příroda věděla, co dělala, tak musela mít nějaký důvod, proč nám dala schopnost uvědomit si vlasní já a smrt. Důvod "abychom byli pesimističtí či úzkostliví z toho, že jednou všichni umřeme" - to se mi vážně moc nezdá. To by pro ni zrovna dvakrát výhodné nebylo, nevím, proč by měla stát o vystresované jedince (jakéhokoli druhu) se sebevražednými sklony. Takže už proto si myslím, že smrtí to třeba nekončí. Jsme energie - a z hodin fyziky na základní škole víme, že energii nemůžeme zničit. Ale můžeme ji přenést. Jedna energie se může proměnit v energii jinou. Platí zákon zachování energie. Proto myslím, že ať po smrti bude cokoli, tak to zase tak hrozné nebude.

Křesťanské víře nevěřím, protože je spousta otázek, na které mi nedokáže dát odpoveď. Také se mi nelíbí věřit v boha, který má potřebu lásku a víru zkoušet. K tomu, abych někoho dokázala opravdu milovat a věřit mu, pak musím věřit i tomu, že on mě miluje stejně a stejně mi věří. Pokud mi nevěří, nemá to cenu. Pokud mi nevěří, má potřebu mě zkoušet. A to se mi opravdu nelíbí. Když už někdy narazím na fanatického křesťana, který má potřebu mi svou víru vnucovat, pak se často ptá, cože to jsou za otázky, které mi víra nevysvětluje - s tím, že mi to klidně vysvětlí, protože víra vysvětluje vše. Dobrá, napíšu, co mi tato víra nevysvětlí, proč se mi tato víra nelíbí nebo proč ji nevěřím:

  • Proč, když se vyvíjí malé embrio - proč má v jednom stádiu vývoje vyvinutá žábra. Ne, nedělám si srandu - fakt tam jsou, ale v dalším vývoji se z nich utvoří kůstky středního ucha. Podle Darwina je to prostě proto, že jsme se vyvíjeli postupně z jiných pravěkých zvířat - je to pozůstatek po nějaké formě ryby, ze které jsme se vyvinuli. Stejně tak se dá vysvětlit, když se občas vyskytne člověk s více bradavkami, s nadměrným ochlupením, s prodlouženou kostrčí - to všechno jsou pozůstatky ze zvířat, které se občas projeví, protože daný gen, který tuto věc způsobuje, není u jedince potlačen. Tohle jsou věci, které víra nevysvětluje.
  • Nelíbí se mi, že se tato víra dívá na sex jako na něco neuvěřitelně špatného. Po Marii bylo vlastně přímo vyžadováno, aby byla panna, protože takhle byla čistá. Její dítě bylo počato bez jakéhokoli fyzického kontaktu. Proč? Protože sex je špatný? Je špatné a nečisté se rozmnožovat sexem? Ale to bůh přece zařídil, jakým způsobem se budeme rozmnožovat. Nemusel nám dávat pindíka a pipinku, klidně jsme se mohli rozmnožovat podáním ruky (jej, to by bylo dětí). Každopádně nám mohl dát jiný, "čistší" způsob, jak se rozmnožovat - bez toho, aniž bychom dělali něco "zakázaného" a "špinavého". Dále se mi nelíbí, že má bůh potřebu naši lásku zkoušet. Nelíbí se mi, že tato víra není tolerantní k ostatním vírám a všechny ostatní myšlenkové směry označuje za "ďábelské". Nelíbí se mi spousta věcí v Bibli, nelíbí se mi, postavení žen: synové božští, dcery lidské. Kdo četl Bibli ví, že tato věta se ve starém zákoně vyskytuje opravdu často. No jo, všechny musíme trpět za Evu. Nejsem žádná feministka, ale takhle "božská spravedlnost" se mi tedy opravdu moc nelíbí.
  • Nevěřím v tuto víru také proto, že Bible, jako jediný důkaz, mi nestačí. Spousta věcí v ní je nepřesných či převzatých. Ano, vidíte dobře - převzatých. Existují i jiné písemnosti, které jsou datovány na dřívější dobu, než Bible. Není jich moc, je to pár eposů, pár obrázků a jiných pramenů, ale i tak. Myslím, že přímo v Eposu o Gilgamešovi se přímo píše například o potopě světa. V té době to byl známý příběh, lidé si ho vyprávěli. Taková ústní lidová slovesnost. Jednou tento příběh někdo napsal do svého Eposu o Gilgamešovi, kde se zachoval. Bible ale přišla až potom. Ale to je jen maličkost. Například je zajímavé, jaký negativní postoj Bible zaujímá proti hadovi. Teď nechci mluvit o tom, jaké je to krásné zvířátko - ale o tom, že to má jasný důvod. Ještě před tím, než vznikla Bible, lidé samozřejmě měli svá náboženství. V čele jednoho z nich stála hodná bohyně, která měla podobu hada (historicky doloženo). V této době byl had vnímán jako pozitivní zvíře, jako svaté zvíře (historicky doloženo). Ti, co psali Bibli samozřejmě nechtěli, aby jim tato bohyně "lezla do zelí", proto se hned na začátku snažili hady očernit. A vznikl tvor, který se navždy musel plazit po břiše proto, že řekl Evě něco, co neměl. Kdybychom šli do důsledků - Bůh přece moc dobře věděl, že ji svede na špatnou cestu - pokud předpokládáme, že je vševědoucí a stojí nad časem. Ale to jsem se posunula hodně. Chtěla jsem tím také říct, že se mi nelíbí, jak je křesťanství nesnášenlivé na ostatní náboženství. A platí to samozřejmě i naopak. Lidé se kvůli víře dokážou i zabíjet. To je podle mě sakra špatně. Lidé se pro jiné náboženské hodnoty dokáží urážet a dokáží se nad ostatní neuvěřitelně povyšovat. Já vím, zlaté tele. Je zajímavé, že ti, co ho uctívali, byli zabiti, protože "sešli z cesty". Ale jakým právem byli zabiti? Vždyť desatero bylo vytvořeno dřív! Desaterem se měli řídit ti, co zabíjeli ostatní pro víru. Nezabiješ. To by přece mělo platit pro všechny stejně. A v Bibli obvzlášť. Ale pozor, tím rozhodně nechci říct, že je Bible od základů špatná kniha! Rozhodně si myslím, že za přečtení stojí a že se tam najde i spousta pasáží, nad kterými je potřeba se zamyslet a poučit se.

Tak jsem se konečně dostala k tomu, co mi na náboženstvích vadí nejvíce. Kvůli různým náboženstvím se vedou války, lidé se urážení, nadávají si, zabíjejí se, povyšují se nad ostatní. Nejsem na tolik naivní, abych si myslela, že kdyby nebyly náboženství, že by nebyly války - lidé by si určitě našli jiný důvod, proč se nenávidět. Ale nyní jsou války opravdu ve většině případů jen kvůli různým přesvědčením. Nikdy jsem neviděla, že by ateista zabil věřícího jen proto, že je věřící. Ale věřících, co zabíjejí a zabíjeli nevěřící či věřící jiného náboženství, je spousta. Obrovská spousta. Takže jak to ukončím? Věřte, čemu jen chcete. Pokud vás to naplňuje, pokud vás to dělá šťastnými, pokud cítíte tu lásku boha, pak je to skvělé. Ale akceptujte, že někdo jiný věří něčemu jinému a třeba cítí lásku někoho jiného. Tento člověk nechce, abyste ho přesvědčoval o své pravdě. Tento člověk nechce, abyste se míchal do jeho záležitostí. Buďte tolerantní. Buďme tolerantní. Na světě jsou miliardy lidí a každý z nás má právo věřit tomu, čemu věřit chce. A není kvůli tomu méněcenný, není kvůli tomu hloupý a už vůbec kvůli toho není "nástrojem ďábla". Prosím, nehádejte se, neubližujte si, nezabíjejte se. Nic víc od věřících nechci. Jen chci, aby mě nechali dýchat. A aby nechali dýchat ty, kteří třeba věří něčemu jinému. Všichni jsme přece jen lidé. Respektujme se.

Komentáře

Oblíbené příspěvky